Türk ehliyetini Fas ehliyetine dönüştürme/değiştirme tecrübem

 


Merhaba sevgili takipçiler. Gerçekten uzun zamandır bloğuma vakit ayıramadığım içimde dert olan lakin bir türlü harekete geçemediğim bir gerçekti. Aklımın bir ucunda olsa dahi araya giren bir bebek ve yeni iş yaşamımın yoğunluğunda kaybolup gidiyordu. Bu yüzden lafı çok uzatmadan hemen yeni bilgilere yer vermeyi tercih ettim. Bu yazımın konusunu yakın zamanlarda almış olduğum güzel bir habere ayırmak ve sizleri bilgilendirmek istedim. Bildiğiniz üzere 2015 yılından beri eş işi durumundan Rabat şehrine yerleştik. İlk zamanlarımda paylaşmaya çalıştığım bilgilerinde güncellenmesi gerekliliği haiz olmuşken bu dönemde burada yaşamaya alışma süreci sonrası bazı kararlar aldım. Artık daha rahat ulaşım ve özgürlük için araç kullanma zorunlu hale geldiğinde çevremden edindiğim bilgiyle dumura uğramış gibi oldum. Uzun süreli ikametlerde araç kullanabilmek için ilk 1. yıldan sonra Türk/yabancı ehliyetin geçerliliğini yitirdiği ve eğer kaza yapma durumu olursa sorun yaşayabileceğimi öğrendim. (Uygulamada çok zorlamasalar da yaralanmalı kazalarda oldukça önem taşıyor ehliyetsiz sayılmak) Bu ve benzer bilgi kirliliğinden sıyrılıp kararımı verdim ve nasılsa kalıcıyım, değiştireyim o zaman dedim. Ilk iş randevu alıp gerekenleri öğrenmek, Randevusuz bakmıyorlar bile bu yüzden size en yakın "Centre d'Immatriculation Voitures"e gitmeniz gerekiyor. Randevu için link. En baştan belirteyim zorlu ve uzun bir süreç. En az 6 ay ile 1 yıl arası sürüyor. Güzel olan Fas hükümeti Türk ehliyetini tanıyor ve değiştirme hakkı veriyor. Bu noktada dikkat edelim çünkü ilk gittiğmde yetkili dosyamı almak istemedi ve Türk ehliyetin tanınmadığını iddia etti ve ben de hemen iki ülke arasındaki anlaşmaya ulaştım ve gösterdim, yine ikna olmayınca kendi sitelerindeki listeyi göstermek durumunda kaldım. Yetmedi ve bakanlığa (Rabat) bizzat gidip resmen bulduğum ilk kapıya derdimi anlattığımda bir telefon ile şefin aranması sonucunda ikna edebildim çalışanları. Sonunda elime el yazısıyla evrak listesini tutuşturdular. Detaylar bu linkte. 1. Pembe dosya (genelde çıkışta kapıda hemen satıcılardan alınıyor) dolduracağınız bilgileri anlatıyorlar. 2. Perception yani vergi dairesine damga vergisini ödemeni gerekiyor. Vergi dairesinde pembe dosyanıza damga vuruluyor yanınızda götürmeyi unutmayın. 3. Fas oturum kartınız en az 3 ay önce alınmış olmalı. 4. Pasaportunuzun aslı gibidir damgalı fotokopisi (aslı gibidir ve muhtarlık/noter işlemleri için ayrı bir yazı hazırlayacağım). 5.Doktor muayenesi için yine pembe dosyayla birlikte kapıdaki satıcılardan alacağınız mavi dosyayı (3 kopya) alıp, bağlı bulunduğunuz merkezin olduğu şehirde ehliyet muayenesi yapmaya yetkili göz yahut aile doktorlarına gidiyorsunuz. Doktor 3 fotoğraf istiyor ve mavi dosyayı doldurup damgalıyor, muayene şart ama basit bir muayene ve 250 dirhem veriyorsunuz. 6. Ehliyetinizin tercümesi (fransızca ya da arapçaya) ben kendim tercüman olduğum için kendim tercüme ettim ama yeminli bir tercüme bürosunda onaylatıp, muhtarlıktan (noter işini muhtarlar yapıyor) teslim ettim. 7. Güncel ehliyet aktifliği ve puan durumu sorgulama sayfası (e-devletten alınıyor) ve yeminli tercümesini isteniyor. 8. 1 adet foto (bence daha fazlası yanınızda bulunsun doktora 3 tane vermiştim) Bütün bu evrakları hazırlamam 1 haftamı almıştı tekrar randevu alıp gittim ve evrakları teslim ettim. Bundan sonra elimdeki orijinall Türk ehliyetimi de aldıkları için bana geçici ehliyet kartı verdiler. Üzerinde fotoğrafım ve 60 gün geçerliliği vardı. 60 gün sonra tekrar gittiğimde sonuç gelmediği için süremi bir 60 gün daha uzattılar. Bu süreçte Rabat Türk büyükelçiliği'ne danışıp dosyamın ulaşıp ulaşmadığını sordum malesef ulaşmadığı için uzun bir süreç olacağına kanaat getirdim. 6 ay sonunda elçiliğe yazım gitmiş. 7. Ayda ehliyetimi sormaya gittiğimde “APTE”sırasındaul edildi dediler ve parmak izi verdim. Bşr nefes aldım açıkçası. Parmak izi alımı sırasında bir fotoğraf istediler,yeni ehliyete koymak için. Bundan 4 ay sonra daha taze taze ehliyetimi aldım. Üzerinde değişim olduğu belirtilmiş ve alış tarihi ehliyetimi ilk aldığım tarih olarak işlenmiş. Umarım verdiğim bilgiler sizler için de faydalı olur ve kolayca alırsınız. Not: Normal şartlarda Fas’a yerleşmeden (oturum izni aldıktan) sonra 1 yıl içinde başvurulması gerekiyor aksi halde alma hakkımızı kaybettiğimiz bilgisini edinmiştim, lakin benim serüvenimde oturum izini alalı 5 yıl geçti ve bende ehliyeti alabildiğime göre bu da uygulamada farklılık gösteren bir durum olmuş olabilir. Yine de kalıcıysanız hemen değiştirin rahat edin. Zaten kanunda yabancı ehliyetin geçerliliği 1 yıl olarak belirtilmekte.
Kolay gelsin.
Referans:Les personnes de nationalité étrangère peuvent conduire sur le territoire marocain munis d’un permis de conduire en cours de validité qui leur a été délivré à l’étranger, mais pour une durée maximale d’un an à compter de leur séjour temporaire au Maroc tel qu’il est fixé par la législation et la réglementation en vigueur relatives à l’entrée et au séjour des étrangers au Royaume du Maroc. A lexpiration de la durée d’un an susvisée, les titulaires d’un permis délivré à l’étranger doivent se présenter aux épreuves pour l’obtention du permis de conduire marocain ou demander l’échange de leur permis de conduire.


Popüler Yayınlar